Communicatie & Advies voor kappers
De cursus bestaat uit een aantal vaste onderdelen.
Communicatie in het team
Hoe verloopt de communicatie onderling in het team? Wat voor effect heeft dit op de klanten? Hoe zorg je samen voor teamspirit en een positieve sfeer in de salon? Wat is de kracht van samenwerken? Hoe kan je groeien als team, als bedrijf en als kapper?
(Als je zonder personeel werkt zal ik meer tijd besteden aan de onderdelen naar wens)
Lastige situaties
Bijvoorbeeld klanten die altijd te laat komen of kort van te voren afzeggen, je kent het vast wel. Heel vervelend, maar ook vaak lastig om er wat van te zeggen. Een klacht van een klant of een klant die veel energie vraagt?
Hoe ga je professioneel om met deze situaties en hoe kom je zelfverzekerd over?
Advies geven
We bespreken verschillende gesprekstechnieken die makkelijk toe te passen zijn in de praktijk. Hoe geef je nou een duidelijk en persoonlijk advies aan je klant? Hoe kom je overtuigend over en win je het vertrouwen van je klant? Hoe wordt je bewuster in je gedrag zodat je makkelijker je doel behaalt.
Klantgericht handelen
Ik zal tips geven in klantgericht handelen van binnenkomst tot vertrek. Het op de juiste manier omgaan met de klant zal centraal staan. Wat voor type klant heb je voor je en hoe kun je jezelf beter inleven in jouw klant, waardoor jullie elkaar beter begrijpen? Hoe creëer je meer begrip, vertrouwen en connectie?
Communicatie systemen & NLP
NLP geeft je inzicht in je eigen denkpatronen, je gedrag en dat van anderen. Hoe zien we de wereld om ons heen en hoe reageren we daarop? Door je eigen communicatie te begrijpen en te verbeteren zul je zelfverzekerder en positiever in de salon staan, maar ook met gemak een goed advies geven aan je klant.
Leerdoelen
We zullen bespreken wat je wilt leren. Bijvoorbeeld:
Wat vind je lastig op het gebied van communiceren? Wat houdt NLP in en wat heb je eraan? Met wat voor type klant heb je te maken en hoe kun je jouw gedrag het beste afstemmen op deze klant? Hoe goed ken jij jezelf of je collega?
Opdrachten
In de praktijk zullen we met elkaar een aantal leuke opdrachten uitvoeren, zodat je meer inzicht krijgt in wat voor type je zelf bent en wat voor type je klant/collega/vriend/vriendin bijvoorbeeld is. En als iemand iets zegt, wat bedoelt diegene er dan echt mee? Hoe goed kun je luisteren? Bedoelen jullie wel hetzelfde? Hoe kom je hier achter en zorg je ervoor dat jullie elkaar echt goed begrijpen?
Hoe ga je weg na de training?
Je bent gegroeid, als kapper, maar ook als persoon. Je hebt inzicht gekregen hoe je jouw communicatie kan verbeteren en hoe je met een nieuwe positieve mindset je angsten kunt overwinnen en kan omzetten naar zelfvertrouwen. Je hebt handvatten om beter om te gaan met je klanten en/of collega`s en je zult meer begrip hebben voor anderen waardoor je jezelf gelukkiger voelt.
Je zal merken dat je na deze cursus zelfverzekerder in de salon en in het leven zal staan en dat ons mooie vak nog veel leuker zal zijn. Je klanten zullen zich gezien en gehoord voelen en zullen altijd blij zijn als ze weer bij jou in de stoel hebben gezeten. En dit geeft niet alleen de klant, maar ook jou volop positieve energie! Het levert je meer trouwe klanten op, nieuwe klanten, maar bovenal heel veel plezier en voldoening!

Tot slot: alle belangrijkste tips kort samengevat in een overzichtelijke flyer.
Kosten van de cursus
Investering: €200,- per persoon excl. reiskosten en btw.
- Dynamische dagcursus met leuke opdrachten
- Locatie: in mijn salon of op eigen locatie (min. 4 personen, max. 8 personen)
- Tijd: 10:00 tot 15:30 uur
- Inclusief certificaat
- Inclusief flyer met de 12 belangrijkste tips